رییس بنیاد نخبگان خراسان رضوی:
نوآفرینی نیازمند تغییر طرز فکر است/ عدم‌مهارت نیروی‌ انسانی و ریسک‌ناپذیری سرمایه‌گذار، دو مانع جدی در حوزۀ کارآفرینی است

لطفی، اصلاح طرز تفکر را زیربنای نوآفرینی دانست و گفت: عدم‌مهارت نیروی ‌انسانی و ریسک‌ناپذیری سرمایه‌گذار، دو مانع جدی در حوزۀ کارآفرینی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ رضا لطفی؛ رییس بنیاد نخبگان خراسان رضوی به موضوع انواع روش­های فکرکردن و چگونگی درست اندیشیدن اشاره کرد و گفت: برای درست اندیشیدن می‌توان شش پیشنهاد ارائه داد، اول اینکه فرد خود را در معرض اندیشه­های قوی قرار دهد، دوم اینکه ارتباط با انسان­های متفکر را افزایش دهد، سوم اینکه روی اندیشه‌های مثبت متمرکز شود و چهارم، اندیشه‌های مثبتش را عملی کند، پنجم اختصاص زمانی به فکر کردن و ششم تکرار این فرآیند است.

وی افزود: از تفکر کلان نگر، تفکر متمرکز، تفکر خلاق و تفکر امکان‌گرایانه، استراتژی و طراحی، به عنوان انواع تفکر نام برده می‌شود.

لطفی ادامه داد: طرز فکرها، باورهای افراد دربارۀ خودشان و اساسی­ترین توانمندی­هایشان مانند هوش، شخصیت و استعداد هستند. به معنای بهتر، طرز فکر هر فرد، گونه­ای از تفکر دربارۀ دنیا و تأثیر فرد بر دنیا است.

رییس بنیاد نخبگان خراسان رضوی با اشاره به تنوع طرز فکرها، تصریح کرد: طرز فکر ثابت (بسته) در مقابل طرز فکر رشد قرار می‌گیرد.

وی  به تفاوت بین دو اصطلاح اختراع (invention) و نوآفرینی (innovation) اشاره و تأکید کرد: نوآفرینی خلق محصول، خدمات، فرآیند، تکنولوژی و ایده­های بهتر یا موثرتر است که توسط بازار، دولت و جامعه انجام می­گیرد، پس بسیار کاربردی است و می­تواند تغییری در مسیر زندگی خود و دیگران ایجاد کند. در حالیکه invention صرفاً یک اختراع است که ممکن است جامعه نیازی به آن نداشته و یا پذیرای آن نباشد.

لطفی اضافه کرد: برای اینکه نوآفرینی تحقق پیدا کند، نیاز به تغییر قابل ملاحظه­ای در طرز فکر هست. طرز فکر نوآفرینی یک وضعیت ذهنی مشخص است که انسان را به سمت فعالیت­های نوآفرینانه سوق می­دهد.

وی با بیان اینکه نوآفرینی و اختراع بدون خلاقیت بی­معنی هستند، گفت: یکی از جنبه­های تغییر انسان­ها، تغییر در طرز فکر آنان است..

لطفی در ادامه به تبیین مبحث حل مسئله خلاقانه به موضوع تفکر جمعی پرداخت و یادآور شد: از طوفان فکری می­توان در روش­های منظم و سیستماتیک فکرکردن مانند تفکر جانبی یا افقی (LateralThinking) و تفکر عمودی (Vertical Thinking) نیز استفاده کرد.

رییس بنیاد نخبگان خراسان رضوی در بخش دیگری از این برنامه، چالش­های کارآفرینی دانش­بنیان در ایران را مورد واکاوی قرار داد و تصریح کرد: این چالش­ها را می­توان به 3 دسته کلی: ذهنیت، منابع انسانی و سرمایه­گذاری تقسیم کرد. ذهنیت همان طرز تفکر غالب افراد است که متأسفانه به جای تمرکز بر بخش­های بکر و کمتر دیده شده بازار، به کار در فضای دولتی و یا رقابتی توجه می­شود و به جای مسئله‌محور بودن، صرفاً ایده‌محور هستند. چالش دومی که در کارآفرینی وجود دارد، مربوط به منابع انسانی می­شود که افراد در این حوزه فاقد توانمندی­های لازم هستند. چالش سوم اما به موضوع سرمایه­گذاری برمی­گردد که در این حوزه عدم سرمایه­گذاری جسورانه، ربا و صبر ناکافی سرمایه­گذاران از مهم­ترین عوامل شکست کارآفرینی در ایران است.





تاریخ انتشار : 1400/06/24
کد : 112136
تعداد بازدید: 196