دوشنبه 11 اردیبهشت 1396

بنیاد ملی نخبگان

بنیاد نخبگان استانها

بنیاد نخبگان استانها

پیوندها

ملکی‌فر:
تمرکز ذهنی؛ اصل اول موفقیت در عرصۀ کارآفرینی است

ملکی‌فر با اشاره به اینکه ره‌آورد مالی تنها یکی از نتایج جانبی کارآفرینی است، گفت: در حوزۀ کارآفرینی، مهم، خلق ارزش و ایفای نقش ماندگار در اشتغال‌زایی پایدار و رونق اقتصادی کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ عقیل ملکی‌فر؛ مدیرعامل اندیشکده آصف ضمن بیان تجربیاتی از چگونگی ورود به عرصۀ کارآفرینی، تمرکز ذهنی را برگ‌برندۀ کارآفرینان موفق دانست.

وی افزود: یکی از اصول اولیه برای ورود به عرصۀ کارآفرینی دانش‌بنیان، تمرکز روی یک حوزه پژوهشی است.

ملکی‌فر شناخت صحیح از بازار کسب‌وکار و محیط بومی را دیگر رمز موفقیت کارآفرینی برشمرد و ادامه داد: فرد باید بتواند با شناخت صحیح از محیط پیرامون، الگوی مناسب کسب‌وکار خود را طراحی و اجرا کند.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم دستاوردهای اقتصادی در پایداری شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: یکی از اشتباهات در این حوزه تمرکز روی مشتری نهایی است؛ به‌عبارت دیگر، فرد کارآفرین تلاش می‌کند محصول موردنیاز مشتری نهایی را تأمین کند در حالیکه این اقدام نه‌تنها صرفۀ اقتصادی ندارد بلکه درصدموفقیت را نیز کاهش می‌دهد. در بازار نوین، کارآفرینی و شرکت دانش‌بنیانی موفق است که بتواند محصول و خدمت خود را در زنجیره و چرخۀ تولیدی شرکت‌های بزرگ جا دهد که این مهم تا حد بسیاری نیازمند شناخت کافی از بافت کسب‌وکار جامعه است.

ملکی‌فر با اشاره به اهمیت دوره‌های کارورزی و کارآموزی، تأکید کرد: ورود به عرصۀ کارآفرینی نیازمند مهارت‌هایی است که تنها در سایۀ گذراندن دوره‌های کارآموزی و کارورزی در صنعت مورد هدف، حاصل می‌شوند. به‌عبارت دیگر، در ابتدا فرد باید در بازه زمانی مشخصی به‌صورت هدفمند در بازار هدف، کارآموزی کند تا به مهارت و قابلیت و البته توان کافی برای ورود به عرصۀ کارآفرینی مجهز شود. باید دانست در بازار امروز بدون شناخت کافی از مقتضیات و ابعاد صنعت و جامعه نمی‌توان محصولی نوآورانه و یا بهینه عرضه کرد.

ملکی‌فر با بیان اینکه چرخ‌ نوآوری و کارآفرینی پیش از این اختراع شده است، تصریح کرد: مستعدبرتر برای ورود به این عرصه نیازی به طی همۀ مسیرها ندارد و می‌تواند با استفاده از تجربیات موفق دیگران، به‌خوبی پاسخ سؤالات خود را بیابد. باید توجه داشت کارآفرینی و نوآوری اصول و قواعد مشخصی دارد که هر فرد برای موفقیت باید پایبند آنها باشد. بنابراین مسائل موجود این عرصه پیشتر حل شده‌اند.

وی یکپارچه‌کردن بازار، فناوری و سازمان را تعریف نوینی از نوآوری دانست و با اشاره به اینکه کسب‌وکار الزاماً تولید محصول نوآورانه نیست، گفت: مستعدبرتر برای ورود به عرصۀ کارآفرینی دانش‌بنیان نباید اسیر کسب‌وکار عطش high-tech (فناوری پیشرفته) شود چراکه این حوزه از ریسک‌پذیری بالا و درصد موفقیت بسیار پایینی برخوردار است در حالیکه می‌تواند با کمی دقت، حتی از فناوری‌های ساده نیز به اثرگذاری مطلوب در روند حرکتی کشور و ره‌یافت مالی رسید.

ملکی فر تأکید کرد: در بازار امروز، ایده ارزش چندانی ندارد! به‌عبارت دیگر ایده خلاقانه و نو با یک ایده ساده تفاوت ارزشی ندارد؛ بلکه تفاوت در نوع اجرا است. به‌همین دلیل اینکه چه ایده‌ای انتخاب می‌شود از درجۀ اهمیت پایین‌تری برخوردار است. عرصۀ کارآفرینی بیش از ایده، نیازمند تلاش مستمر، پشتکار، خطرپذیری و تداوم در فعالیت‌ها حتی در صورت شکست مقطعی است. ایدۀ ضعیفی که با کیفیت عالی اجرا شود قطعاً از ایدۀ خلاقانه‌ای که با کیفیت ضعیف اجرا شود، خروجی بهتری دارد.

وی در پایان با بیان اینکه درآمد مالی تنها یکی از نتایج جانبی کارآفرینی است، خاطرنشان کرد: در حوزۀ کارآفرینی مهم خلق ارزش است. مهم این است که فرد اثری مثبت در جامعه بومی خود بر جا می‌گذارد و نقشی مهم در اشتغال‌زایی و پایداری اقتصادی کشور خود ایفا می‌کند؛ در این بین البته خود کارآفرین نیز به ره‌آورهای مالی چشمگیری می‌رسد اما این ره‌آورد محصول جانبی خلق ارزش است.

 

 

 

تاریخ انتشار : 1396/01/30
کد : 73851
تعداد بازدید: 139

    تمامی حقوق متعلق به این سایت برای بنیاد ملی نخبگان محفوظ می باشد
آدرس: خیابان آزادی- بین خیابان نواب و رودکی- جنب کوچه طاهرنیا- پلاک 209 تلفن: 63478000 - 09601